SCHOOL DAY

-Parempia koulupäiviä

Estetään syrjäytyminen korjaamisen sijaan

Estetään syrjäytyminen
Jo usean hallituskauden ajan on keskusteltu ja osoitettu huolta nuorten syrjäytymisestä. Tehtyihin toimenpiteisiin ja niiden tehokkuuteen paneuduttiin mielenkiintoisten vieraiden kera Yle A-studion lähetyksessä 23.10.2018. Studiossa keskustelemassa olivat Me-säätiön toimitusjohtaja Ulla Nord ja Folkhälsanin toimitusjohtaja Georg Wrede. Keskustelust...
Jatka lukemista
  0 kommenttia

Koulutiedosta hyvinvointiin

Koulutiedosta hyvinvointiin
Juha School Daylta moi! Tuo ensimmäinen lause kannattaa lukea mielessään Vaatehuoneen Simon intonaatiolla niin se kuulostaa paljon hauskemmalta. Osalle Suomen oppilaitoksista nimeni on tuttu, sillä olen työskennellyt suomalaisen oppilaitoshallinnon työkalujen kehittämisessä noin viidentoista vuoden ajan. Olen School Dayn tiimin tuorein vahvistus, j...
Jatka lukemista
  0 kommenttia

Vuosi elämää kouluhyvinvoinnin parissa

Vuosi elämää kouluhyvinvoinnin parissa

Mikä vuosi onkaan takana!
Katsoessa taaksepäin mennyttä vuotta, on uskomatonta miten paljon on ehtinyt tapahtua. Alkuvaiheen visiosta on rakentunut vauhdilla kasvava yritys mahtavalla tiimillä. Yhä useampi kunta, kaupunki ja koulu luottaa School Dayn palveluihin ja tuotteisiin.

Kuitenkin se, mikä eniten minua inspiroi, on School Dayn suurempi visio – Kuinka jokainen oppilas voi saavuttaa täyden potentiaalinsa. Näemme vahvasti, että sekä oppilaiden että opettajien hyvinvoinnilla tulee olemaan suuri merkitys motivaatiossa, oppimisessa ja tuloksissa. Tämä visio on ajanut meitä eteenpäin, ja tulee tekemään sitä myös jatkossa.

Mitä vuosi 2018 piti sisällään?

Tammikuu. Tiimin ensimmäinen tapaaminen. Mikä on School Dayn fokus?

Helmikuu. Jalkatyötä. Inspiroivia keskusteluja oppilaiden, opettajien ja rehtoreiden kanssa.

Maaliskuu. Paniikki. Liian paljon ideoita. useita määrittelyjä koulujen arkea mullistavista ideoista.

Huhtikuu. Heureka! (osa 1). Koulujen hyvinvointi selkiytyi yrityksen päämääräksi.

Toukokuu. 01100101. Kehitystyö täyteen vauhtiin.

Kesäkuu. Innostunut ja kiitollinen. Lifeline Ventures tuli mukaan School Dayn tarinaan.

Heinäkuu. Konsepti sekä ensimmäiset sovellusversiot valmiina.

Elokuu. Heureka! (osa 2). Koneoppimisen konsepti joka tulee muuttamaan koulujen hyvinvoinnin tukemisen.

Syyskuu. Messuja. Rohkaisevaa palautetta SETT- ja Dare to Learn -tapahtumissa. Olemme oikealla tiellä!

Lokakuu. SaaS. School Dayn ensimmäinen hyvinvointi ja analytiikka -asiakas.

Marraskuu. Oppimisen kulttuuri. Mitä opimme ensimmäisistä piloteista ja asiakaskohtaamisista?

Joulukuu. Ylpeä. Yhteensä 100 SaaS- ja konsultointiasiakasta, 9 hyvinvoinnin pilottia. 500 oppilasta ja opettajaa, 30000 hyvinvointivastausta.

Mitä seuraavaksi?

Tuleva vuosi näyttää hienolta. Aloitamme ensimmäiset kansainväliset pilotit, jatkamme palveluidemme kehittämistä, ja skaalaamme palvelua luodaksemme todellisen jäljen kansainväliseen koulujen hyvinvointiin. Seuraavat askeleet palveluissamme tulevat olemaan käänteentekeviä. Pysy kuulolla ja seuraa kanaviamme niin tiedät näistä ensimmäisten joukossa.

Kiitos!

Henkilökohtaisesti olen tavannut monia uusia ihmisiä, ja haluan kiittää heistä jokaista mielenkiintoisista keskusteluista ja verkostoitumisesta. Erityiset kiitokset menevät luonnollisesti asiakkaillemme, yhteistyökumppaneillemme, sekä kaikille, jotka ovat omalla panoksellaan osallistuneet visiomme rakentumiseen. Enkä missään nimessä halua unohtaa huipputiimiämme – Kiitos VilleEeroJuhaMikkoMikaelMarcusAtte ja Kari!

Hyvää Joulua kaikille, tehdään vuodesta 2019 vielä mahtavampi!

Mika Kasanen

Co-Founder & CEO

  0 kommenttia

School Dayn pilottien hyvinvoinnin tuloksista

School Dayn pilottien hyvinvoinnin tuloksista

School Dayn hyvinvointiratkaisun ensimmäinen pilottikierros alkaa olemaan lopussa, ja meillä on kertynyt tästä jaksosta n. 30000 vastausta. On erittäin mielenkiintoista ottaa pieni pintapuolinen sukellus tähän dataan ja katsoa millaisia väittämiä ja päätelmiä pystymme tämän perusteella tekemään.

Kuinka hyvinvointiratkaisu toimii?

Kerrotaan kuitenkin ensin hieman taustatietoa tästä datasta. Kaikki nämä vastaukset on annettu pilottikoulujemme käyttäjien toimesta syyskuun ja joulukuun välisenä aikana, kun he ovat käyttäneet School Dayn sovellusta kouluarjessaan. Sovellus kysyy kysymyksiä määrätyn aikataulun mukaisesti, ja pilottivaiheessa kysymyksiä on yleensä kysytty 1-5 kappaletta kaksi kertaa päivässä, aamu- ja iltapäivisin. Käyttäjät vastaavat sovelluksessa samoihin kysymyksiin useasti viikon aikana, eli kysymyksessä voi olla usea vastaus samalta käyttäjältä eri ajankohdilta.

Normaali kysymyskehyksemme pohjautuu suomalaiseen kouluhyvinvoinnin tutkimukseen ja mittaukseen. Toki sovelluksessa on pilottikouluilla ollut mahdollisuus lisätä myös omia kysymyksiään, mutta perehdyn tässä ainoastaan ensin mainittuun, School Dayn kysymyskehykseen. Kysymyksissä on käytetty sekä skaalalla vastattavia kysymyksiä että kyllä/ei -kysymyksiä.

Opettajat ja rehtorit ovat voineet seurata oman luokkansa ja koulunsa vastauksia luokan tasolla, eli kanava on ollut turvallinen ja anonyymi myös oppilaille. Näin saimme luotua oppilaille luotetun kanavan tuoda ilmi myös niitä hankalampia asioita, ja pilottien palautteet vahvistivat tätä käsitystä. Oppilaat olivat todellakin tyytyväisiä tällaisesta mahdollisuudesta.

Mitä mielenkiintoista löytyi?

  • 9% vastanneita ei ollut syönyt aamupalaa ennen kouluun tuloa. Monet kasvattajat ovat sitä mieltä, että tämä on yksi suuri syy keskittymisvaikeuksiin opetuksessa, ja toisaalta tämä olisi varsin helppo paikka korjata tilanne.
  • Lähes 1/3 vastauksista kertoi, että koki koulussa olevan liian kiireistä.
  • Kiusaamista esiintyy valitettavasti edelleen. 16% vastauksista kertoi vastaajaa kiusatun koulussa kuluneella viikolla. Kolikon toisena puolena 17% vastauksista kertoi että oli nähnyt kiusaamista kuluneella viikolla.
  • Oppituntien työrauhasta on puhuttu paljon, ja se näyttäytyi myös tässä datassa. Yli puolet vastauksista arvioi oppitunnin työrauhan välille 1-3, kun vastausasteikkona oli 1-5.
  • 86% vastanneista koki että heitä kohdellaan reilusti koulussa. Sinänsä tulos vaikuttaa hyvältä, mutta silti mietin miksi 14% tuntee toisin? Pikaisella johtopäätöksellä linkki kiusatuksi tulemiseen on mahdollinen.
  • Kysymyksissä oli myös kohta ”Tunnetko olosi turvalliseksi”. Tähän kysymykseen vastattiin asteikolla 1-5, ja 86% antoi vastauksen 4-5. Tässä kysymyksessä tarvittaisiin varsinkin skaalausta ja normalisointia, sillä 4% vastanneista antoi vastauksen 1-2. Näille vastauksille pitää antaa suurempi painoarvo, sillä miten ihminen voi olla hyvinvoiva, jos hän ei tunne oloansa turvalliseksi?

Miten kehityksemme jatkuu?

Kuten jo alussa totesin, tämä oli vain hyvin pintapuolinen raapaisu tähän kerättyyn dataan. Käytännössä datasta ei paljastu vielä oikeita ilmiöitä ilman vakiointeja ja skaalauksia. Mutta vaikka tätä ei vielä tässä vaiheessa tehtykään, on se jo nyt tuonut monia piilossa olleita asioita esille luokissa ja kouluissa. Pilottikouluissa on mm. keskusteltu enemmän luokissa kiireen tunnusta, ja todella otettu esille vastauksista ilmenneitä asioita. Täytyy myös muistaa, että tämä on vain yksi hetki ajassa, ja tärkeintä hyvinvoinnin lisäämisessä on jatkuva seuraaminen ja aikainen puuttuminen.

Jatka lukemista
Merkitty asiasanoilla:
  0 kommenttia

School Day kehittää tekoälyä oppilaiden ja opettajien hyvinvointiin

School Day kehittää tekoälyä oppilaiden ja opettajien hyvinvointiin
Me School Dayssä yritämme tehdä oppilaiden ja opettajien koulupäivistä parempia. Jokaisella lapsella on oikeus olla paras versio itsestään ja jokaisella opettajalla on oikeus olla juuri niin hyvä, kuin opiskellessaan opettajaksi haaveili tulevansa. Vaikka tilastojen mukaan suomalaiset ovat maailman etuoikeutetuin jengi maan päällä, hyvinvointi ei o...
Jatka lukemista
Merkitty asiasanoilla:
  0 kommenttia

Milloin viimeksi kysyit mitä nuorelle kuuluu?

Milloin viimeksi kysyit mitä nuorelle kuuluu?
Lueskelin illalla päivän rientojen jälkeen iltapäivälehtiä samalla kun lapset söivät iltapalaa ja tekivät iltapesujaan. Päivä oli taas ollut täynnä vauhtia vanhempien töiden, lasten koulun ja harrastusten, sekä jouluvalmistelujen vuoksi. Kaikkien kanssa oli jossain vaiheessa vaihdettu päivän kuulumiset, vähintäänkin autossa matkalla harrastuksiin. ...
Jatka lukemista
Merkitty asiasanoilla:
  0 kommenttia

Suomalaisen opetuksen ja koulutuksen seuraava askel

Suomalaisen opetuksen ja koulutuksen seuraava askel
Yhteiskunta ja ympäristömme on kahdenkymmenen vuoden aikana kokenut valtavan mullistuksen. Internet, nopea avoimen tiedon leviäminen, verkostot, peliteollisuus, älypuhelimet ja digitaalisuus ovat vain muutamia kehitystrendejä. Loppua ei näy, ja sekä tekoäly että robotiikka tulevat pian olemaan osa elämäämme kaikilla alueilla. Aivotutkijat ja antrop...
Jatka lukemista
  0 kommenttia

Lopetetaan hiljaisuus

Lopetetaan hiljaisuus
Miltä tuntuisi, jos työkaverisi eivät moikkaisi aamulla töihin tullessasi? Miltä tuntuisi, jos kuulisit töissä jatkuvaa itseesi kohdistuvaa vähättelyä ja muka vitseiksi naamioituja harmittomia heittoja? Kulttuurissamme on liian pitkään saanut sanoa ikäviä asioita, joita on muka tullut vain kestää. " Camoon, älä nyt ole ole niin herkkänahkainen !". ...
Jatka lukemista
  0 kommenttia

Miellyttävä opintie on jokaisen oikeus

Miellyttävä opintie on jokaisen oikeus
Tässä perjantai-iltapäivänä blogia kirjoittaessani alkaa lasten ja nuorten ensimmäinen kouluviikko tälle lukuvuodelle olemaan paketissa. Koulun alkaminen on ollut varmasti jännittävää ainakin uusille ekaluokkalaisille, kun on astuttu ensimmäinen askel leikki-iästä kohti nuoruutta, ja opintie on auki. Kuluneen viikon aikana on myös uutisoitu paljon ...
Jatka lukemista
  0 kommenttia

Uuteen oppimisen ja hyvinvoinnin koulumaailmaan

Uuteen oppimisen ja hyvinvoinnin koulumaailmaan
Suomalaista opetusta, koulu- ja varhaiskasvatuksen toimintamallia arvioidaan maailman parhaaksi. Näin varmasti monin osin onkin, etenkin kun vertailuna ovat oppilasmäärältään isot maat kuten USA, Kiina tai Intia. Ulkomaalaisten vierailijoiden ja opetusalan delegaatioiden määrä Suomeen on loputon. Kerromme tasa-arvoisesta, maailman autonomisimmasta ...
Jatka lukemista
  0 kommenttia

Oppimisen ja opettamisen tulevaisuus on nyt

Oppimisen ja opettamisen tulevaisuus on nyt
Oppiminen on tärkein tekijä tulevaisuuden menestymisen kannalta. Jokainen maa asettaa koulutuksen tärkeimpien prioriteettiensa kärkeen. Jokainen yritys, julkinen organisaatio ja kunta nostaa osaamisen yhdeksi tärkeimmistä menestystekijöistä. Yksilön, meidän kaikkien ihmisten, tärkein tulevaisuuteemme vaikuttava asia on jatkuva oppiminen ja osaamine...
Jatka lukemista
  0 kommenttia

#Muutostenvuosi

Muutosten vuosi!
Vuosi 2018 on saapunut jälleen siihen pisteeseen, että kesälomat lähestyvät taas yllättävän nopeasti. Vuosi on ollut todella mielenkiintoinen ja School Daystä on tullut meidän oma juttu. Paljon on tapahtunut ja jos tätä aikaa pitäisi kuvata yhdellä hashtagilla niin ainut oikea vaihtoehto löytyy tuosta otsikosta. Me kaikki täällä School Dayssä olemm...
Jatka lukemista
  0 kommenttia

Ensimmäiset 234 päivää

Ensimmäiset 234 päivää
Perustimme yrityksen 17.10. viime vuonna. Olimme jo pitkään miettineet erilaisissa yhteyksissä miten pystyisimme edesauttamaan Suomalaista opetuskenttää ja sen toimijoita, sekä miten omalta osaltamme voisimme vaikuttaa myös globaalisti opetusyhteisöjen hyvinvointiin ja toiminnan tehokkuuteen. Viime syksynä palaset alkoivat loksahtelemaan kohdilleen...
Jatka lukemista
  0 kommenttia

Hukattu data

Hukattu data
Joku fiksu ihminen on sanonut että tallennetun datan määrä moninkertaistuu tietyin väliajoin. Tätä ei voi kiistää, sillä meistä jokaisesta tallennetaan erilaista dataa enemmän kuin koskaan. Tämä on trendi myös kouluhallinnossa, jossa aiemmin ainut tallennettu data oli päättötodistus. Nykyään oppilaitoksissa tallennetaan järjestelmiin erittäin monip...
Jatka lukemista
  0 kommenttia

Millainen on hyvä koulupäivä?

Millainen on hyvä koulupäivä?
Kysymme usein jälkikasvultamme päivällispöydässä "Millainen koulupäivä oli?". Vastauksena tulee lapsesta riippuen joko yksisanainen "hyvin", tai hieman pidempi ympäripyöreä selostus. Valitettavan usein kuitenkin lopetamme keskustelun tähän ja olemme tyytyväisiä vakiovastauksesta joka ei välttämättä kerro koko totuutta, koska me suomalaiset opimme j...
Jatka lukemista
  0 kommenttia

Kouluhyvinvointi kiinnostaa messuilla - School Day

Kouluhyvinvointi kiinnostaa messuilla
School Dayn tiimi vietti tammikuun viimeisen viikon tiiviisti messuilla. Ohjelmassa olivat niin BETT-messut Lontoossa, kuin perinteiset Educa-messut Helsingin Messukeskuksessa. Kouluhyvinvointi oli monella tavalla mukana kummassakin tapahtumassa, eikä vähiten School Dayn omalla osastolla!  BETT-messuilla markkinahumua ja asiaa ​ BETT-messut jä...
Jatka lukemista
Merkitty asiasanoilla:
  0 kommenttia

Marcuksen viisi vinkkiä luokan hyvinvointiin

Marcuksen viisi vinkkiä luokan hyvinvointiin
Tämä blogi on käännös Marcuksen alkuperäisestä englanninkielisestä blogista. Voit lukea tekstin alkuperäisenä täältä . Parhaillaan kouluissa tapahtuu ajattelun muutos, jossa koulujen, luokkien ja oppilaiden hyvinvointi huomioidaan entistä enemmän. Hyvänä esimerkkinä on Iso-Britannia, jossa hyvinvointi on otettu osaksi opetussuunnitelmaa useissa kou...
Jatka lukemista
  0 kommenttia

Kouluhyvinvointia Gulfin alueelle

Kouluhyvinvointia Gulfin alueelle
Koulujen ja oppilaiden hyvinvointi on suuri teema myös Gulfin alueella. School Dayn tiimi vietti helmikuun viimeisen viikon Dubain lämmössä Finnish Education Expossa ja GESS Dubai -messuilla. Reissun saldona oli monia mielenkiintoisia keskusteluja, lupaavia yhteistyökumppanineuvotteluja sekä paljon palautteita ja ideoita hyvinvoinnin kehittämiseksi...
Jatka lukemista
  0 kommenttia

Tiedolla johtaen kohti huippulaatuista ja tasa-arvoista koulua

Tiedolla-johtaen-kohti-huippulaatuista-ja-tasa-arvoista-koulua
  Kunnissa ja kouluissa, joissa on halu ja ymmärrys kehittää pedagogisia ratkaisuja ja joissa mahdollistetaan oppilaiden oppiminen poistamalla oppimisen esteitä mm. hyvinvointia parantamalla, tapahtuu oikeansuuntaista kehitystä. Näissä kouluissa on kyky ja vapaus tehdä päätöksiä oppilaita ja opettajia tukien, tiedolla johtaen. Jokainen koulu o...
Jatka lukemista
  0 kommenttia

Kasvun polku ja nuorten stressi

kasvun-polku-ja-nuorten-stressi
Usein sanotaan, että yhteiskunnan vaatimukset kasvavat jatkuvasti. Jos mietimme asiaa tarkemmin, niin vaatimukset pikemminkin vain muuttavat muotoaan. Totumme yhteen tilanteeseen, mutta seuraavaksi huomaamme olevamme uusien ja muuttuneiden vaatimusten edessä. Jokaisella aikakaudella on omat epävarmuustekijänsä. Tässä jatkuvassa muutoksessa nuoren o...
Jatka lukemista
Merkitty asiasanoilla:
  0 kommenttia