SCHOOL DAY

-Parempia koulupäiviä

School Dayn missio on tukea kouluhyvinvointia

School-Dayn-missio-on-tukea-kouluhyvinvointia

Miten voisimme saada paremmin selville ja näkyviksi oppilaiden kohtaamia haasteita koulussa? Opettajasta saattaa joskus tuntua, että hän ei ole ihan varma kiusataanko jotakuta hänen oppilaistaan, tai hänellä saattaa olla tunne, että kaikki ei ole hyvin, mutta hän ei oikein pääse kiinni siihen, mikä oppilaita vaivaa.

Unicef julkaisi juuri maailmanlaajuisen tutkimuksen, jonka mukaan joka viides oppilas kertoo jääneensä kotiin koulupäivän ajaksi, koska häntä on kiusattu. Kiusaaminen tuntuu olevan ikuisuusongelma, eikä ongelmaa helpota se, että ihmiset kokevat sosiaaliset tilanteet niin eri tavoin.

Faktojen kautta kiinni todellisiin ongelmiin

School Day tarjoaa kouluille kättä pidempää oppilaiden hyvinvoinnin lisäämiseksi. Olemme kehittäneet helppokäyttöisen sovelluksen, jolla oppilaiden ääni saadaan kuuluville ja luokan hyvinvointiin liittyvät ilmiöt näkyviin diagrammeina reaaliaikaisesti. Esimerkiksi se, kuinka hyvin meidän koulussamme tai luokassamme voidaan juuri nyt, kuinka monta prosenttia oppilaista kokee voivansa erittäin hyvin, ja kuinka monta prosenttia kokee voivansa vähän huonommin. Tai kuinka monta prosenttia luokasta on väsynyt tai nälkäinen, tai kuinka moni kokee tulevansa kiusatuksi.

Uskomme, että reaaliaikaisen, objektiivisen datan tarjoaminen on ratkaiseva askel koulujen hyvinvoinnille. Isossa luokassa voi olla vaikea huomata, jos jollakin on vaikeaa, vaikka kuinka olisi kuinka kokenut kasvattamisen ammattilainen. Oppilaat ovat taitavia piilottamaan murheitaan julkisella paikalla ja koulussa tapahtuu koko ajan paljon kaikenlaista, mitä opettaja ei välttämättä edes näe. School Dayn sovelluksesta opettaja näkee koosteen päivittäin ja reaaliaikaisesti, ja saa kokeneelta kollegalta vinkkejä: "Kas luokallani on joku, joka on yksinäinen. Onpa hyvä, että se tuli tässä esille. Pitääpä sekoittaa vähän ryhmiä seuraavaan ryhmätyöhön tai peliin, ja ottaa luokalle puhuessa esille esimerkkejä, jotka kannustavat empatiaan." 

Pedagogista tukea

Meillä School Dayssä on myös pedagoginen koira haudattuna sovelluksemme kehittämisessä. Me nimittäin uskomme, että kun oppilas vastaa meidän kysymyksiimme, hän tulee jo siinä vaiheessa ajatelleeksi asiaa. "Onko mielestäsi oikein töniä toisia?" - " Hmm... no eipäs todellakaan olekaan. Vähän hävettää nyt, että olen joskus tehnyt niin." Ehkä hän oppii ajan kanssa sovellusta käyttäessään ja joka päivä hyvinvointikysymyksiimme vastailleessaan niin paljon toisten huomioimista, että hän vielä aikuisenakin osaa ottaa hyvin muut ihmiset huomioon.

School Dayn missio on auttaa kouluja kehittämään positiivisen ja kannustavan ilmapiirin rakentamista, auttaa opettajia tarttumaan mahdollisiin todellisiin ongelmiin, ja tuoda näkyviin myös kaikki hyvä, mitä oppimispolun varrella tapahtuu. Se luokka, tai koulu, jolla asiat ovat hyvin, voi ylpeästi esitellä omia diagrammeja vanhempainilloissa, ja viis veisata median kirjoittelulle koulujen ongelmista. Se varmasti keventää monen koulussa työskentelevän työtaakkaa ja vanhempien huolia, ja vie jo itsessään hyvinvoivan yhteisön itsetuntoa eteenpäin. Uskomme, että kaiken hyvän esille tuominen vahvistaa yhteisön jäsenten empatiataitoja ja hyvän käytöksen malleja. Toivomme, että koulut pääsevät avullamme positiiviseen kierteeseen, joka jokaisella kierroksella entisestään vahvistaa itseään.

Olemme School Dayn tiimissä erittäin innostuneita siitä, miten paljon voimme auttaa kouluja hyvinvoinnin saralla. Ota sinäkin yhteyttä, jos et vielä ole tutustunut palveluumme!

Annika Ruohonen

Specialist in Communication and Pedagogy
Suomalaisessa koulussa opitaan sisua
Primus-tiedon hyödyntämisen seuraava aalto

Samanlaiset artikkelit