SCHOOL DAY

-Parempia koulupäiviä

Miellyttävä opintie on jokaisen oikeus

Miellyttävä opintie on jokaisen oikeus

Tässä perjantai-iltapäivänä blogia kirjoittaessani alkaa lasten ja nuorten ensimmäinen kouluviikko tälle lukuvuodelle olemaan paketissa. Koulun alkaminen on ollut varmasti jännittävää ainakin uusille ekaluokkalaisille, kun on astuttu ensimmäinen askel leikki-iästä kohti nuoruutta, ja opintie on auki.

Kuluneen viikon aikana on myös uutisoitu paljon koulujen alkamisesta. Koulumatkan turvallisuudesta on puhuttu paljon, ja myös virkavalta on ansiokkaasti muistuttanut läsnäolollaan olemaan erityisen varovainen koulujen läheisyydessä. Näillä pienillä on kaikista uusista asioista ja kavereista pää niin pyörällä, etteivät aina välttämättä muista niitä vanhempien antamia liikenneoppeja. Mutta entäs sitten jos niitä kaverisuhteita ei olekaan muodostunut? Huomaako kukaan sen pienen ihmisen surua jos opintie on jo heti alusta alkaen muodostunut yksinäiseksi paikaksi, ja tämän myötä uusien asioiden oppiminenkaan ei tunnu niin mukavalta kuin se voisi? Helsingin Sanomat kirjoitti mielenkiintoisen artikkelin kaveripiirien nopeasta muotoutumisesta, josta kävi ilmi kuinka uskomattoman suurta roolia koulun ensimmäiset päivät näyttelevät lapsen elämässä.

Vaikka koulutien alku olisikin kivikkoista, niin onneksi voimme vaikuttaa asioihin monella tavalla. Pienen yksinäisen oppilaan pelastus saattaa olla se oma opettaja, joka näkee kokonaistilanteen ja pystyy asioihin vaikuttamaan. Luonnollisesti opettaja ei pysty väkisin lapselle järjestämään kavereita, mutta onneksi koululaitoksemme on täynnä taitavia pedagogeja, jotka pienillä ohjauksilla ryhmätilanteissa pystyvät saamaan ihmeitä aikaan. Turhaan ei puhuta siitä, kuinka suuri vaikutus opettajan toimilla on yksittäisten oppilaiden ja koko kouluryhmän hyvinvointiin opintiellä. Eliisa Leskinen on myös muutama vuosi sitten tehnyt Lapin Yliopistolle väitöskirjan aiheesta "Hyvinvointi ja kouluilo kulkevat käsi kädessä". Väitöskirjasta käy selvästi ilmi, kuinka nimenomaan opettajilla on avaimet kouluilon kasvattamiseksi. 

Positiivisen palautteen voima

Palataan vielä hetkeksi siihen ajatukseen, että lapsen koulutien alku on ollut hieman kivikkoinen. Mitä mahdollisuuksia meillä on vaikuttaa asioihin? Luonnollisesti opettajat ja vanhemmat todennäköisesti keskustelevat asiasta ja miettivät erilaisia tapoja tasoittaa polkua takaisin kouluilon ja hyvinvoinnin pariin. Luonnollisesti ongelmiin pitää puuttua, mutta mitä jos paras ratkaisu ei olekaan lapsen polun tasoitus? Auttaisiko paremmin se, että pyrittäisiin vahvistamaan oppilaan minäkuvaa ja kouluhyvinvointia? Aikojen saatossa tämä todennäköisesti saattaisi lapsen siihen tilaan, että hän selviytyy itsekin pienistä rypyistä opintiellä.

Jo aiemmin mainitsemani Lapin Yliopiston Tutkijatohtori Eliisa Leskinen oli esillä myös YLE:n artikkelissa lasten vahvuuksien ja hyvien puolien korostamisesta. Työssään hän on todennut, että juurikin tällainen lasten vahvuuksien korostaminen on paitsi auttanut lasta koulutiellä, myös kantanut aikuisuuteen saakka. (Mikäli kaipaat aiheesta lisälukemista, Leskisenoja on myös julkaissut kirjan "Positiivisen Pedagogiikan työkalupakki")

Kouluhyvinvointi avainasemassa opintiellä 

Todennäköisesti kouluhyvinvoinnin tukemisessa on sama kaava kuin kaverisuhteiden muodostumisessa, eli ensimmäiset viikot ja kuukaudet määräävät paljon jatkon kannalta. Kuitenkaan koskaan ei ole, eikä saa olla, liian myöhäistä panostaa lasten ja nuorten hyvinvointiin kouluissa. Monissa tutkimuksissa on osoitettu se, että hyvinvointi koulussa johtaa parempiin oppimistuloksiin, eikä meillä ole varaa menettää ketään.

Suomen koululaitoksen asiantuntevat opettajat tekevät luonnollisesti parhaansa asian eteen, mutta miten muuten voisimme asioihin vaikuttaa? Ainakin me vanhemmat voisimme tässä ja nyt sopia ottavamme myös kotona käyttöön positiivisen palautteen kierteen. Se ei vaadi suuria asioita. Kun seuraavan kerran lapsi on kotonaan rakentanut vilteistä majan, niin emme ensimmäisenä kritisoi huoneen sotkuisuutta, vaan ihastelemme ensin hienosti rakennettua majaa. (Ja vasta tämän jälkeen muistutamme siivoamaan jäljet…)

Me School Daylla pyrimme myös tekemään osamme kaikkien lasten ja nuorten kouluhyvinvoinnin eteen. Omalla työllämme pyrimme tarjoamaan oppilaille kanavan kertoa omasta hyvinvoinnistaan arkisten asioiden kautta, sekä samalla yhteistyössä asiantuntijoiden kautta löytämään kaavoja, joilla hyvinvointia pystyttäisiin lisäämään.

Kukaan meistä ei pysty yksin ratkaisemaan tätä yhtälöä, vaan se vaatii yhteisen köyden vetämistä. Pyritään yhdessä siihen, että jokainen oppilas tuntisi koulun mukavaksi paikaksi.

Hyvää uutta lukuvuotta kaikille toivottaa School Dayn jengi!

Ville Ahonen

hallituksen puheenjohtaja, DI
School Day mukana SETT-messuilla 13.-14.9.
School Day vahvasti kasvavalla alalla