SCHOOL DAY

-Parempia koulupäiviä

Hukattu data

Hukattu data

Joku fiksu ihminen on sanonut että tallennetun datan määrä moninkertaistuu tietyin väliajoin. Tätä ei voi kiistää, sillä meistä jokaisesta tallennetaan erilaista dataa enemmän kuin koskaan. Tämä on trendi myös kouluhallinnossa, jossa aiemmin ainut tallennettu data oli päättötodistus. Nykyään oppilaitoksissa tallennetaan järjestelmiin erittäin monipuolista tietoa oppilaista, heidän arvosanoistaan, tuntikäyttäytymisestään, pedagogisista tukitoimista ja niin edelleen.

Mutta mitä tälle datalle sitten tapahtuu? Käytetäänkö sitä aktiivisesti hyväksi oppilaitoksen hallinnossa?

Datan uusi aika

Viime aikoina on maailmassa herätty olemassa olevan datan tietoturvalliseen hyödyntämiseen. Yleisimpänä esimerkkinä kerättävän datan hyödyntämisestä ovat nettikaupat ja digitaaliset markkinoijat, jotka kävijän toiminnan perusteella pyrkivät suosittelemaan niitä tuotteita joita hän todennäköisesti ostaisi. Kummasti se nettisivun mainos tarjoaa sinulle erilaisia reppuja jos olet juuri hakenut tietoa jostain tietystä reppumallista.

Mikä on sitten tilanne oppilaitoshallinnassa? Tiedot toki löytyvät järjestelmistä ja niistä saadaan tehtyä erilaisia raportteja, mutta miksi tätä ei voisi tehdä helpommaksi? Valitettavan usein rehtorin tai oppilaitoksen johtajan työ on tulipalojen sammuttamista ennakoivan johtamisen sijaan. Hyvillä prosesseilla ja datan visualisoinnilla saadaan tieto helposti ymmärrettäväksi, ja kun data on ymmärrettävässä muodossa, sen avulla pystyy myös hyvin ennustamaan asioita.

Kuvittelepa se ideaali tilanne, jossa pystyisimme jo aikaisessa vaiheessa toteamaan opiskelijan tuen tarpeen ja auttamaan häntä!

Analytiikka ratkaisuna

Jos googletat, saat vastauksesi, että analytiikalla pyritään luomaan olemassa olevasta datasta erilaisia malleja ja ennustamaan asioita näiden perusteella. Juuri tällainen lähestymistapa auttaisi oppilaitoksia ennustamaan omaa toimintaansa paremmin sekä havaitsemaan mahdolliset hälytysmerkit jo aikaisessa vaiheessa.

Monesti kuulee argumenttina sen, että data-analytiikka vaatii toimiakseen kalliita prosesseja. Oikea juurisyy piilee siinä, että jokainen projekti tehdään täysin itsenäisenä. Kustannuksia saadaan huomattavasti laskettua, kun analytiikan tekijöillä on vahva kokemus aiheesta ja halu luoda sellaiset mittarit, jotka toimivat maanlaajuisesti.

Me uskomme siihen että tämä on mahdollista, ja samalla haluamme että kaikilla maan oppilailla olisi mahdollisuus saada apua haasteisiinsa jo aikaisessa vaiheessa. Mikäli samassa yhteydessä pystytään tehostamaan oppilaitoksen hallintoa, niin sehän on vain plussaa. Tärkeintä on kuitenkin se, että kukaan ei jää yksin.

Mikäli kiinnostuit, koeta katsoa lisää Dashboard-ratkaisustamme.

Mikael Fagerholm

Partner & Chief Technology Officer
Ensimmäiset 234 päivää
Millainen on hyvä koulupäivä?